کمک به کاهش وزن بیماران دیابتی با کمک یک داروی آزمایشی

بر اساس یک تحقیق جدید که نتایج آن در بیست و سوم ژوئن در نود وچهارمین نشست سالانه ی انجمن غدد درون ریز ومتابولیسم در هوستون ارائه گردید ، استفاده از یک داروی آزمایشی به بیماران دیابتی کمک می کند تا مقدار قابل توجهی از وزنشان  در مقایسه با مصرف دارونما کاسته شود.

به گفته ی پرفسور Ryan: این داروی جدید به دلیل کاهش قابل توجه وزن بیماران، سبب کاهش عوامل خطر مرتبط با دیابت می شود، بخصوص در دوز پایین که تحمل آن توسط بیمار امکان پذیر است.

درمان دیابت شامل مدیریت وزن و استفاده از داروهای کنترل کننده ی قند خون و عوامل خطر است. چنانچه بیماری دیابت کنترل نشود می تواند سبب افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و بیماریهای عروق خونی شود. از آنجائیکه یکی از فاکتورهای خطر اصلی برای همه ی این بیماریها چاقی است، کاهش وزن برای پیشگیری و درمان از اهمیت خاصی برخوردار است.

با تمرکز بر دیابت نوع 2، محققین دریافتند بیمارانی که از داروهای کاهنده ی وزن phentermine/topiramateهمراه با رژیم غذایی و ورزش استفاده می کنند نسبت به بیمارانی که از دارونمای قرص قند، رژیم غذایی و مداخلات ورزشی استفاده می کنند مقدار بیشتری از وزنشان کاسته می شود.

درصد افراد شرکت کننده در این تحقیق که بیش از ده درصد از وزن اولیه خود را همراه با کاهش فشار خون و هموگلوبین A1C، از  دست دادند، عبارتند از :

·        14 درصد از افرادی که از دوز کم فنترامین/ توپیرامین استفاده می کردند.

·        31 درصد از افرادی که از دوز زیاد فنترامین/ توپیرامین استفاده می کردند.

·        4 درصد از افرادی که از دارونما استفاده می کردند.

ترکیب دارویی phentermine/topiramateبا کاهش اشتها سبب از دست دادن وزن می شود. اصلی ترین عارضه ی جانبی این دارو، یبوست واحساس سوزن سوزن شدن انگشتان دست بود. بیمارانی که از ترکیب این دو دارو استفاده می کردند نسبت به بیماران گروه کنترل احتمال ابتلا به هیپوگلایسمی بیشتری دارند.

 دراین تحقیق بیماران دیابتی که در مطالعه ی کاهش وزن بوسیله ی دارو ومداخلات تغییر شیوه ی زندگی ثبت نام کرده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. محققین بطور تصادفی به 357 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 ،7.5  میلی گرم ترکیب دارویی phentermine/topiramate(دوز پایین) یا 15 میلی گرم از همین ترکیب دارویی (دوز بالا) یا دارونما تجویز کردند. نه محققین و نه بیماران از نوع دارویی که توسط بیماران مصرف می گردید مطلع نبودند (مطالعه ی دوسوکور).

سن متوسط بیماران در این تحقیق 53 سال بود و 66 درصد از آنان زن و اکثراً سفید پوست بودند و متوسط وزن آنها 222 پوند (   کیلوگرم) گزارش گردید وتمام بیماران به مدت یکسال تحت نظر بودند. کمپانی دارو سازی Vivusکه سازنده ی داروی phentermine/topiramateبود هزینه ی این تحقیقات را به عهده داشت .

منبع: www. sciencedaily.com/release/2012/06/120625125054.htm